רכב אוטונומי לחלוטין המסוגל לנווט ולנסוע ללא התערבות אנושית או "מונית ללא נהג", נשמע עד לא מזמן כחזון עתידני מובהק. אולם, ההתקדמות המטאורית בטכנולוגיות הרכב האוטונומי מקרבת אותנו במהירות למציאות שבה רכבים אלו יהפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף העירוני.
יצאנו לבדוק ביחד עם אבי מתחנת מוניות 24/7 לנתב"ג, מתי נוכל להזמין מונית כזו בישראל. התשובה, מסתבר, מורכבת ומושפעת משילוב של גורמים טכנולוגיים, רגולטוריים, חברתיים ותשתיתיים.
ההתקדמות הטכנולוגית: הצעד הראשון למציאות
הלב הפועם של מונית ללא נהג הוא הטכנולוגיה. מערכות נהיגה אוטונומיות מתבססות על שילוב מורכב של חיישנים (מצלמות, רדאר ולייזר), בינה מלאכותית, למידת מכונה, אלגוריתמים מתקדמים וקישוריות גבוהה. חברות ענק כמו Waymo מבית גוגל, Cruise מבית GM, מובילאיי מבית אינטל וטסלה מובילות את החזית הטכנולוגית העולמית. חברות אלה הן כבר מפעילות צי מצומצם של מוניות אוטונומיות בערים נבחרות בארה"ב, כמו פיניקס, סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס ויוסטון.
ישראל, באמצעות חברות כמו מובילאיי, נמצאת בחזית הפיתוח של טכנולוגיות ראייה ממוחשבת ומערכות סיוע לנהג (ADAS) שמהוות אבני בניין הכרחיות לנהיגה אוטונומית. מובילאיי כבר ביצעה ניסויים מקיפים של כלי רכב אוטונומיים בירושלים ותל אביב, וצברה ידע עצום על תנאי הכביש והנהיגה המורכבים בישראל.
האתגרים הטכנולוגיים המרכזיים שנותרו הם:
- התמודדות עם תרחישי קצה – מצבים נדירים ולא צפויים בכביש כמו תאונות פתאומיות, כלי רכב עם תקלות בלתי צפויות או התנהגות אנושית בלתי רגילה.
- מזג אוויר ותנאי ראות קשים – גשם כבד, ערפל ושלג (פחות רלוונטי לישראל, אך עדיין אתגר גלובלי) עלולים לפגוע בביצועי החיישנים.
- נהיגה חצי אוטונומית מול נהיגה אוטונומית מלאה – היום הטכנולוגיה מאפשרת נהיגה אוטונומית מלאה בתנאים מוגדרים (למשל, אזור גאוגרפי מסוים, מזג אוויר טוב וכדומה), נהיגה אוטונומית מלאה בכל תנאי ובכל מקום עדיין נחשבת לאתגר משמעותי.
הרגולציה: המכשול הבירוקרטי והבטיחותי
הצד הטכנולוגי מתקדם בקצב מהיר, אך הצד הרגולטורי הוא לעיתים קרובות המעכב העיקרי. הטמעת מוניות ללא נהג דורשת יצירת מערך חוקים, תקנות ותקנים חדשים שיעסקו בנושאים קריטיים כמו:
- אחריות משפטית במקרה של תאונה – מי נושא באחריות – יצרן הרכב? מפתח התוכנה? מפעילי השירות?
- רישוי ותפעול – אילו רישיונות נדרשים לחברות להפעלת ציי רכב אוטונומיים? אילו דרישות בטיחות ותחזוקה יחולו?
- פרטיות ואבטחת מידע – איסוף הנתונים הרב על ידי כלי הרכב האוטונומיים מעלה שאלות לגבי פרטיות הנוסעים ואבטחת המידע מפני מתקפות סייבר.
- אישור ציבורי – בניית אמון הציבור בטכנולוגיה חדשה דורשת זמן, קמפיינים חינוכיים והדגמות מוצלחות.
בישראל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, יחד עם משרדי ממשלה נוספים (משפטים, חדשנות, ביטחון), פועלים לגבש מסגרת רגולטורית מתאימה. כבר כיום מתבצעים ניסויים מפוקחים ובשנת 2022 אושר בישראל חוק לאסדרת ניסויים ברכב אוטונומי, המהווה צעד חשוב לקראת התרת פעילות מסחרית.
תשתית עירונית וחברתית: המבחן האמיתי
גם כשהטכנולוגיה תהיה בשלה והרגולציה במקומה, ישנם היבטים תשתיתיים וחברתיים שישפיעו על קצב האימוץ:
- התאמת תשתית כבישים – למרות שכלי רכב אוטונומיים אינם דורשים בהכרח כבישים מיוחדים, תשתית חכמה כמו תקשורת V2X – Vehicle-to-everything, חיישנים בצמתים וסימוני כביש ברורים יכולים לשפר משמעותית את בטיחותם ויעילותם.
- הטמעה הדרגתית – סביר להניח שבתחילה יפעלו מוניות ללא נהג באזורים גאוגרפיים מוגדרים היטב ("Geo-Fenced Areas") ובשעות מסוימות, ורק בהדרגה יתרחבו.
- השלכות על שוק התעסוקה – כניסה נרחבת של מוניות ללא נהג תשפיע באופן ניכר על ענף התחבורה, ובפרט על נהגי המוניות. לפי אבי מתחנת מוניות 24/7 לנתב"ג אשר מפעילה את מוניות טרמינל 1 או מוניות טרמינל 3 רק בתחומי שדה התעופה פועלים אלפי נהגי מוניות אשר עתידים לאבד את פרנסתם והמדינה תידרש להפעיל מערך הכשרות מקצועיות ותמיכה לנהגים.
- קבלת הציבור – הציבור הישראלי, המורגל בסגנון נהיגה מסוים, יצטרך להתרגל לרעיון של נסיעה ברכב ללא נהג אנושי. בטיחות, נוחות ואמינות השירות יהיו קריטיים לרכישת אמון.
לסיכום, מונית ללא נהג היא כבר לא מדע בדיוני והיא בדרך לישראל. חברת מובילאיי כבר הוכיחה את יכולותיה בנהיגה אוטונומית בתנאים הישראליים המורכבים והאתגרים שנותרו הם בעיקר בתחום הרגולציה, יצירת מסגרת משפטית ברורה ובניית אמון הציבור. בעוד שפיילוטים מסחריים מוגבלים עשויים להופיע כבר בשנתיים הקרובות, פריסה נרחבת של שירותי מוניות אוטונומיות בישראל צפויה לקראת סוף העשור הנוכחי או תחילת העשור הבא.
זו תהיה מהפכה שתשנה את פני התחבורה בישראל, תשפר את הבטיחות בדרכים, תפחית עומסים ותציע חווית נסיעה חדשנית ויעילה הרבה יותר מבעבר.
המאמר נכתב בשיתוף עם מוניות 24/7 לנתב"ג אשר מציעים הסעות לנתב"ג בפריסה ארצית. אם אתם מחפשים מונית לנתב"ג מטבריה, מונית לנתב"ג מחולון או מונית לנתב"ג מירושלים – תחנת מוניות 24/7 לנתב"ג היא הכתובת!