רישום קבלנים מאפשר לכל מי שעוסק בתחום הבנייה בישראל לבדל את עצמו מכל מי שאינם קבלנים רשומים. כמו כן הוא יכול להופיע בפנקס הקבלנים וגם לקבל עבודות גדולות ורווחיות יותר. על רישום קבלנים, הענפים השונים, הסיווגים שיש וכל מה שרציתם לשאול – במאמר הבא.
מדוע להיות קבלן רשום?
קבלן רשום בישראל הוא מהלך חכם עבור כל מי שעוסקים בתחום הבנייה ומתכוונים לעסוק בכך גם בעתיד. קבלן רשום נהנה מיתרונות רבים ביחס לכל האחרים, חלקם שיפוצניקים או כאלו המכונים חאפרים. המעמד שונה וכך גם אפשרויות הצמיחה והרווח.
היתרונות הבולטים של מחזיקי רישיון קבלן רשום:
- הופעה בפנקס הקבלנים בחיפוש של לקוחות פוטנציאלים
- תדמית מקצועית ואמינות גבוהה יותר ביחס למי שאינם קבלנים רשומים
- אפשרות לבצע עבודות בהיקפים גדולים יותר בכל אתר עבודה
- אפשרות העסקה של פועלים מהשטחים שהם כח עבודה מיומן וזול
- אפשרות לקחת לחלק במכרזים של רשויות מקומיות ומוסדות ציבור
רישיון קבלן רשום הוא רב ערך כפי שאתם מבינים והוא מתחלק לענפים וסיווגים שונים בהתאם לתחום העיסוק של כל קבלן.
מהם הענפים והסיווגים של קבלן רשום?
רבים שעוסקים בענף לא תמיד מבינים את המשמעות של קבלן רשום על פי הענף והסיווג שלו, לדוגמא קבלן רשום ג1. מה זה אומר למי שלא בדק או בירר? לא הרבה. לכן רצוי להבין שבעת הגשת הבקשה לרישיון קבלן רשום מבקשים למעשה רישום תחת ענף וסיווג שמתאים לכם. יש שני ענפי רישום קבלנים בישראל: קבלן רשום בענף ראשי וקבלן רשום בענף משני.
דוגמא לקבלן בענף ראשי בנייה ובענפים משניים של בנייה:
- ענף הבנייה 100ג – ראשי
- איטום מבנים 134ב – משני
- מתקני הסקה 171ב – משני
- מעליות ומדרגות נעות 180ב – משני
בסוף הרישום מקבלים את ההכרה בתור ענף ראשי או ענף משני.
כאשר יש הגדרת ענף מקבלים סיווג קבלני, הסיווג קובע למעשה את היקף העבודה המותרת (מבחינה כספית) עבור אותלו קבלן רשום לכל אתר בנייה בו הוא עובד. הדירוג מתחיל במספר 1 וניתן להתקדם מדי שנה (או יותר מזה) לדירוג הבא וכן הלאה עד סיווג קבלני בדרגה 5.
איך מבצעים רישום קבלנים ומקבלים ענף וסיווג?
התהליך מול רשם הקבלנים הוא תהליך בירוקרטי שמחייב את מגיש הבקשה להציג מסמכים רלוונטיים שיאפשרו לו לקבל את הרישיון המיוחל. בין המסמכים שצריכים להציג:
- תואר של מנהל עבודה, הנדסאי או מהנדס בנייה או ניסיון מוכח בשיפוצים
- תעודות ואישורים על השכלה בתחום העיסוק (הענף)
- הוכחות לביצוע עבודות בנייה או שיפוצים במשך מספר שנים בהתאם לכל תפקיד
- תעודת יושר שאין עבר פלילי מהמשטרה
- אישור שאין רקע של פשיטת רגל
את כל המסמכים הללו מרכזים יחדיו כולל פירוט עבודות שבוצעו בשנים האחרונות (בסיוע רואה החשבון אם אפשרי), אימות באמצעות עורך דין והגשה לוועדה של רשם הקבלנים.
מכיוון שמדובר בהליך לא פשוט וניתן בקלות לעשות טעויות מיותרות שיגזלו לכם זמן רב בקבלת הרישיון, רצוי לפנות לחברות המעניקות שירות ליווי מקצועי להגשת המסמכים הנדרשים. בדרך זו תדעו מראש אם יש לכם את כל הדרוש לקבל רישיון קבלן רשום ואם כן, אז מוודאים שהכל ישנו ולא חסר אף מסמך חשוב.
המאמר באדיבות עו"ד אלון אייזנברג, עו"ד מומחה לרישום קבלנים, אשר מעניק שירותים בפריסה ארצית לקבלנים מהצפון ועד הדרום.